Číst? A proč?

ledna 17, 2019

Od dětství jsem milovala knížky. Mohla jsem v nich být ponořená klidně celou noc a bylo mi jedno, že se ráno vstává do školy. Hlavně to nejdřív dočíst! 

Troufám si říct, že jsem přečetla spousty a spousty titulů, ale jak šel čas, začaly přibývat povinnosti a knížky pomalu ale jistě začaly ustupovat do pozadí. Před pár lety jsem se ale ke své vášni ke čtení opět vrátila, a to díky knize /dodnes jedné z mých neojblíbenějších/ Sněhulák.

Jak jste už asi pochopili, článek bude dnes hlavně o knihách. Čtení bylo, je a doufám že i nadále bude jednou z mých nejoblíbenějších činností a ráda bych se s vámi podělila nejen o neustále téma čtečka vs. kniha, ale také vám představila pár svých oblibených titulů!

Ach ta vůně papíru...

Před pár lety jsem k Vánocům dostala čtečku knih. Moje spotřeba byla obrovská a knížky pomalu nebylo kam dávat, jakože vážně! Musím uznat, že čtečka je super věc. Bez problémů se vejde do kabelky, i když v ní máte třeba i 10 000 stránek textu! A není divu, že v dnešní digitální době dá spousta lidí přednost právě novým technologiím než "zastaralé" verzi. 

Spoustu knížek k maturitě jsem přečetla právě ze své čtečky, i pár titulů, které jsem si sice přečíst chtěla, ale nebylo to úplně "must have" čtení. Vždy jsem ji nosila v kabelce či batohu a když jsem se nudila ve vlaku či tramvaji, jednoduše začala číst. A bylo to fajn, ne že ne! Já ale patřím k té části populace, které se nejvíc vyžívá ve vůni nové knihy, co miluje otáčení stránek a zakládání záložek. A ani nejlepší čtečka na světě mi nenahradí večerní pohodu s pořádnou bichlí. 

Jednoznačně má ale tato malá vychytávka spoustu plusů!
  • Jsou menší, lehčí a skladnější. Hlavně pokud čtete knihu, co má 1000 stran. To se potom v kabelce nenosí úplně lehko.
  • Cena. A ta často hraje velkou roli. Spoustu knih najdete na internetu v PDF a i když si koupíte e-knihu, její cena je často podstatně nižší než papírová varianta. Investice do čtečky se vám tedy poměrně rychle vrátí.
  • Podsvícení displeje. Musím říct, že to je jedna z věcí, kterou na čtečce opravdu cením. Nemusím řešit rozsvícenou lampičku a hledat perfetní pozici tak, abych viděla na písmenka ale nesvítilo mi do očí!
Ač dám vždycky raději přednost klasické papírové knize, čtečku ráda využiju zejména na cestách - myslím si, že kompromis mezi klasickou a moderní technologií je nejlepší! A jak jste na tom vy? Dáváte přednost skladné čtečce, nebo klasické knize? 

Harry Hole a další favorité

Za několik let čtení jsem narazila na spousty a spousty dobrých knih, které mě zcela pohltily. Jen několik z nich mi však utkvělo v paměti natolik, že i z těch stovek titulů pořád patří mezi moje TOP. Většina z nich patří do mé "druhé vlny" čtení, hlavně teda proto, že ve svých 23 letech už nepovažuji Dívky v sedlech za vhodnou literaturu, haha.

  • Jo Nesbø. Za mě génius kriminální literatury a autor několika knih jejichž hlavním hrdinou je vlk samotář, alkoholik a detektiv Harry Hole. Stále mi zbývá přečíst tuším 2 tituly z kompletní série, už nyní si však troufnu tvrdit, že Sněhulák, Pentagram, Levhart a Policie jsou těmi, které mě zaujaly nejvíce. Každému, kdo má jen trochu rád detektivní příběhy tyto "holeovky" doporučuji! O něco méně bych už doporučila film Sněhulák, /vlastně vůbec, nekoukejte na to, je to ztráta času/, který mě velmi zklamal, a to hned v prvních pár minutách příběhu!

  • Velký Gatsby. Asi každý známe Gatsbyho v podání Leonarda DiCapria. Než přišel film do kin, musela jsem si nutně přečíst knížku. Vlastně vždycky si potřebuju nejdřív přečíst knížku, než se na něco podívám. A Gatsbyho jsem přečetla jedním dechem. Kniha mě zaujala, pohltila a okamžitě se stala jednou z mých nejoblíbenějších. Po shlédnutí filmu jsem ji četla ještě několikrát, a ráda si ji kdykoliv přečtu znova.

  • TO. Mám hrůzu z klaunů. Jakože opravdu hrůzu. Film jsem neviděla a nejsem si jistá, že někdy seberu odvahu si ho pustit. Vlastně ani nevím, jestli to za to stojí. Každopádně kniha mě pohltila takovým způsobem, že na jeden nádech jsem přečetla téměř 300 stránek a ani jsem nezaregistrovala, kolik je vůbec hodin. Neustále mě držela v napětí a neustále mě to bavilo! Rozhodně mám v plánu přečíst i další tituly z rukou Stephena Kinga.

Od dávných dob, kdy jsem hltala jednu romanťárnu Lenky Lanczové za druhou, jsem moc českých knížek, přiznávám, nečetla. Nic mě extra nezaujalo a vždy bylo spousta jiných knížek, které jsem si chtěla přečíst. V poslední době jsem ale narazila na 2 autory, kteří si mě získali.

  • Patrik Hartl. Je těžký vybrat jenom jednu knížku, protože zatím vše, co se mi od něj dostalo do ruku jsem přečetla jedním dechem! Perfektní oddychové knížky jak na dovolenou, tak na večerní počtení. Moc mi vyhovuje jeho styl psaní, kdy se knížka čte vlastně sama, protože máte pocit, že přesně tak nějak byste to řekli sami. A příběhy jsou jak vystřižené z každodenního života. Pokud jste o něm ještě neslyšeli, určitě doporučuji tituly jako Malý pražský erotikon, Okamžiky štěstí nebo Prvok, Šampón, Tečka a Karel.

  • Radka Třeštíková a zejména její kniha Bábovky. Jedna kniha, 12 žen a jejich osudy, které se v knize postupně proplétají a vy objevujete další a další spojistosti. Čím dál jsem v knize byla, tím víc mě bavila. Nejvíc mě v knize bavilo procházet podobné či stejné situace v každém příběhu z jiného pohledu. Určitě vřele doporučuji!

Co mám vůbec na čtení tak ráda?

Raději než si pustit film, tak raději vezmu do ruky knihu a začtu se. A proč? Vždy jsem měla tak trochu hlavu v oblacích a snila, fantazírovala a vymýšlela kdesi cosi. Kniha mi dává k mému fantazírování prostor. Pokaždé, když něco čtu, přesně si představuji, jak která postava vypadá, jak vypadají jednotlivá místa a všechno si vykreslím do sebemenších detailů. I to je jeden z důvodů, proč musím knihu vždy číst předtím, než vidím film. Těžko se pak z hlavy vymazávájí tváře jednotlivých herců a scenérií. 

Čtení mi také hodně dalo. Nemusíte číst zrovna odbornou literaturu, abyste měli tak trochu všeobecný přehled. Každá druhá knížka má nějaký reálný základ a z každé přečtené knihy můžete něco pochytit. A nejde jen o znalosti, ale také o slovní zásobu, různé lidské charaktery a životní situace

Kniha mě tak jako nic na světě dokáže odpoutat od reality, zapomenout na teď a tady a žít alespoň pár stránek život někoho jiného, někde jinde, někdy jindy. A upřímně? Je to fajn. Budu ráda, když se v komentářích podělíte o svoje příběhy se čtením či své oblíbené kousky!

Adele






Mohlo by se vám líbit

7 komentářů

  1. Odkedy som objavila čítačky kníh, aj môj život je oveľa jednoduchší :) veľmi pekný článok a veľmi sa mi páčia Tvoje knižné preferencie, dávam follow a budem sa tešiť na ďalšie články :)

    OdpovědětVymazat
  2. Čtení je láska, od Kinga si přečti řbitov zviřátek, ta je moje oblíbená. Jinak mrkni po knize-King, je super:D. Se čtečkou zkušenost nemám a po tvém článku jsem na ní přehodnotila názor. Je pravda, že knihy jsou krásný, ale zabírají hodně místa. Jak v kabele, tak v knihovně. Já tedy vždy odevzdávám starší knihy do antikvariátu, ale je pravda že většinou přinesu domů skoro to samý:D.

    Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
  3. Já čtu od přečtení slabikáře a čtu neustále, moje nej je série o HP, Pýcha a předsudek (a další od Austen), Na Větrné hůrce a mnoho a mnoho další :D

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  4. Četbu mám také moc ráda, hlavně detektivní a kriminální tématiku. Každopádně poslední dobou na to není moc času, ale stanovila jsem si, že každý měsíc přečtu aspoň jednu knihu :D :)

    OdpovědětVymazat
  5. Joo, to chápu, já taky vždycky trpěla, když jsem v dřívější práci mohla mít jen svoje krátké nenalakované nehty. :((
    Sice ano, děláme to pro sebe, ale na druhou stranu, já to dělám i proto, jak vypadám. Nechci vždycky všude vypadat nejhůř, chci se líbit.. :))

    Taky miluju knihy. Popravdě, úplně si nedokážu představit, že bych četla třeba z tabletu. Miluju knihy, ty obaly, papír.. Ale je fakt, že řešit furt světlo, je otrava, za každé situace se kniha prostě číst nedá. :( :D
    Dříve jsem taky četla hodně, ale jak přišla práce, tak jsem od toho upustila a raději volný čas trávila sledováním filmů a seriálů, přece jenom, je to méně náročné, než číst. Často se mi totiž stává, že nad něčím přemýšlím a pak vůbec nevím, že jsem přečetla třeba dvě stránky, takže je musím číst znova. No mám problém se soustředit. :D
    V každém případě, teď zase začínám číst o trochu víc.. :)
    Jeee, a Lenku Lanczovou jsem milovala! Přečetla jsem snad všechny její knihy. :D A v tomto žánru knih jsem zůstala až do teďka. Stále nejraději čtu takový ty ženský (a třeba erotický) knihy. :D :D

    OdpovědětVymazat
  6. Já se zatím ke čtení musím bohužel nutit. Ale doufám, že brzy se dostanu do té situace, že se na čtení budu těšit a bude to relax :) tak jako to má moje sestra.

    Nela z blogu Růžová rtěnka

    OdpovědětVymazat
  7. Skvělý článek :) Taky ráda čtu, ale moc lidí, co rádo čte v okolí neznám. Mě k tomu odmala vedl taťka, velký čtenář. A teď je to pro mě báječné odreagování :)

    OdpovědětVymazat

Subscribe